Mintea umanã funcþioneazã cel mai eficient în jurul vârstei de 50 de ani, nu în tinereþe. Corpul ºi creierul nu îmbãtrânesc în acelaºi ritm. Dimpotrivã, puterea minþii creºte odatã cu vârsta, aratã studiile.

 
Chiar este creierul condamnat la degradare?, se întreabã Barbara Strauch, jurnalist la “The New York Times” ºi autoare a cãrþii “Viaþa secretã a creierului adulþilor: Descoperiþi talentele surprinzãtoare ale minþii de la vârsta mijlocie”.
 
A descoperit cã este înconjuratã de oameni de vârstã similarã care, deºi nu-ºi puteau aminti numele restaurantului la care au mâncat sau al cãrþii pe care tocmai o terminaserã de citit, puteau sã coordoneze afaceri pe continente diferite, scrie Strauch în cartea ei, citatã de “The Daily Mail”.
 
Cercetãtorii – sociologi, psihologi ºi neurologi – au descoperit însã cã, în cazul unei persoane ajunsã la vârsta a doua, creierul nu se comportã ca restul corpului. Este adevãrat cã memoria este afectatã, la fel ºi alte funcþii ale creierului legate de motricitate. Pe de altã parte, creºte abilitatea de a lua decizii corecte despre lumea din jur.
 
Cercetãtorii au folosit rezonanþa magneticã pentru a analiza efectele îmbãtrânirii ºi au constatat cã celulele creierului nu se împuþineazã subit. Dimpotrivã, creierul se adapteazã ºi le permite persoanelor trecute de 50 de ani sã-l foloseascã mult mai eficient. Astfel, dacã tinerii folosesc pe rând cele douã emisfere ale creierului, persoanele în vârstã reuºesc sã le utilizeze simultan.
 
De asemenea, se îmbunãtãþesc capacitãþile cognitive, dupã cum demonstreazã un studiu care a urmãrit evoluþia vieþii a 6.000 de americani timp de 40 de ani.
 
Testele de vocabular, memorie, aritmeticã, orientare spaþialã, vitezã de reacþie ºi logicã au demonstrat cã oamenii cu vârste între 40 ºi 60 de ani au obþinut rezultate mai bune decât cei de 20 de ani.
 
Bãrbaþii au avut cele mai bune rezultate în jurul vârstei de 50 de ani, pe când la femei, abilitãþile s-au îmbunãtãþit ºi dupã vârsta de 60 de ani. Chiar ºi abilitãþile sociale ºi capacitatea de a judeca corect oamenii ºi situaþiile cresc odatã cu vârsta.
 
Partea creierului responsabilã cu emoþiile umane se micºoreazã mai lent decât celelalte zone.
 
Un studiu realizat de Universitatea Harvard demonstreazã cã oamenii trecuþi de 50 de ani iau ºi cele mai bune decizii financiare. 
Nu în ultimul rând, studiile contrazic ºi teoria conform cãreia îmbãtrânirea aduce dupã ea dezamãgire ºi depresii.
Se pare cã, pe mãsurã ce îmbãtrânim, reacþionãm altfel la necazuri, creierul reuºeºte sã se programeze sã accentueze aspectele pozitive ºi sã le elimine pe cele negative.
 
Vreþi sã aveþi o minte clarã ºi la bãtrâneþe ?
Exista metode de a va mentine creierul tanar. Din pacate, mintea mai buna nu se poate obtine odata cu varsta, ci din contra, pierdem din ea, cu fiecare an ce trece.
Cercetatorii au aflat insa ca exista diverse metode prin care putem opri declinul mintii. Iata cateva dintre acestea:
Dansaþi. “Putine activitati stimuleaza creierul asa de bine ca dansul!”, spune doctorul Daniel Amen, autorul cartii “O minte minunata la orice varsta”. “Dansul necesita totul, de la coordonare si organizare, la planificare si judecata”, a mai scris acesta. Acelasi lucru este valabil si pentru artele martiale. Ambele cer pozitionarea diferitelor parti ale corpului simultan si in sincron.
Mergeþi la fitness. Sportul creeaza celule noi intr-o zona a creierului vitala memoriei. Cercetatorii de la Universitatea Columbia au masurat volumul sangelui din creierul adultilor care merg la sala de patru ori pe saptamana, timp de patru luni si au descoperit ca toata aceasta activitate duce la producerea mai multor neuroni.
Mâncaþi ouã. Micul dejun ideal este un ou, potrivit medicului Larry McLeary, autorul programului “Incredere in creier”. Oul contine vitamina B, care obliga celulele nervoase sa arda glucoza, cea mai importanta sursa de energie a creierului. Oul mai contine si antioxidanti, care protejeaza neuronii de stricaciuni si acizi grasi omega-3, care mentin impulsurile nervoase la ritmuri optime.
Mâncaþi, de asemenea, multe fructe ºi legume ºi evitaþi mâncãrurile grase, care diminueaza abilitatea celulelor nervoase de a comunica intre ele.
Fiþi activi. Nu deveniti lenesi, pentru ca dauneaza grav sanatatii. Implicati-va tot timpul in diverse activitati, pentru a va mentine mintea alerta.
Hidrataþi-vã mintea. Un studiu al Universitatii South Florida din 2006 a aratat ca oamenii care beau trei sau mai multe pahare de suc proaspat pe saptamana aveau cu 76% mai putine sanse sa se imbolnaveasca de Alzheimer. Cantitatea mare de polyphenoli, antioxidanti gasiti in fructe, protejeaza creierul de boala. Opt pahare de apa pe zi sunt si ele extrem de benefice pentru minte, intrucat creierul este 80% apa si daca nu este hidratat, neuronii nu pot sa functioneze corect.
Râdeþi. Luati-va o pauza de la problemele cotidiene si radeti. Cititi bancuri, uitati-va la filmulete amuzante. Chiar si anticiparea rasului scade stresul cu 39% pana la 70%! Rasul este extrem de bun si pentru inima.
Dormiþi suficient. Somnul este important pentru o stare mentala buna. Memoria se organizeaza in creier, in timpul somnului. Un studiu al Facultatii de Medicina de la Harvard arata ca mintea aduna bucati separate de informatie si le tese impreuna in timpul somnului. Doctorii ne sfatuiesc sa dormim fix 7 ore!
Nu vã mai uitaþi la TV. O ora de privit la televizor creste riscul de a capata Alzheimer cu 1,3%. Asa ca doctorii recomanda sa va relaxati la TV maxim doua ore pe zi. In schimb, ei propun sa cititi cat mai multe carti.
Folosiþi mirodenii. Atunci cand gatiti, folositi cat mai multe mirodenii la mancare. Rozmarinul, de exemplu, contine acid carnozic, care reduce riscul de atac cerebral cu 40%! Folositi cu incredere condimentele, mai ales scortisoara, sofranul, busuiocul, oregano, cimbrul si salvia.
Studiaþi o limbã strãinã Nu ezitati sa invatati o limba straina, pentru a evita dementa la batranete. Un studiu al Universitatii York din Toronto arata ca oamenii in varsta care vorbesc mai multe limbi straine au o minte mai clara decat ceilalti.
Spalaþi-vã bine pe dinþi. O gingie inflamata, sangeranda, poate sugera o problema a sanatatii. In plus, toate bacteriile care se strang in gura ajung in sange si apoi la organele vitale, inclusiv la creier. De aici, si o stare mentala extrem de proasta.
Beþi ceai verde si veti castigati cu 20% mai multa sanatate mentala, potrivit unui studiu prezentat in The American Journal of Clinical Nutrition.
]]>

CategoryUncategorized
Tags
Write a comment:

Your email address will not be published.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Share via
Copy link
Powered by Social Snap