Cuvant inainte: Fac parte dintre cei care stiu ca PPDD va supravietui asediului PSD-UNPR-PC , se va consolida si va ramane in linia intai  a politicii ! In prima parte a acestui material v-am prezentat date… Cati am fost si cati am rãmas, care am fost si care am rãmas, unde au plecat parlamentarii care au dezertat din PPDD, “graficul” cronologic al plecãrilor, situația parlamentarilor nostri pe județe… Astãzi va voi prezenta opinia mea relativ la cauzele si motivele reale ale plecãrilor… *** Așadar, pe parcursul unui an, 37 de parlamentari (23 de deputați si 14 senatori) au pãrãsit PPDD-ul, trãdand încrederea electoratului care le-a acordat votul, 32 dintre ei trecând in tabãra puterii. Pentru acuratetea textului trebuie sa precizez ca 4 deputați(Ovidiu Dumitru, Mihai Aurelian, Viorel Blajut si Mihai Tararache) nu s-au înregimentat politic ulterior pãrãsirii Grupului parlamentar PPDD, rãmânând neafiliati iar un senator (Antonie Solomon) si-a pierdut mandatul. In mod firesc, acest exod a generat o vie disputa atât in media, cât si in interiorul partidului. La întrebarea – fireasca dealtfel, “de ce pleacã” sau “de ce au plecat”, rãspunsurile au fost multe si variate … In media s-au vehiculat trei motive principale… Primul tinea de obarsia politica a parlamentarului dezertor. Mai exact avea in vedere reîntoarcerea “la baza” a respectivului, care fusese infiltrat de partidul mama in PPDD pentru a accede inParlament, urmând sa se reîntoarcã atunci cand va fi nevoie.. Al doilea motiv tine de “dosarele” pe care anumiti parlamentari sau persoane apropiate de acestia le au din trecut… Modul de întrebuințare al unui asemenea “argument” nu necesita precizãri suplimentare, poate doar aceea ca.. pentru libertate omul face orice.. Al treilea motiv – si cel mai intens vehiculat , e cel care tine efectiv de “ciolan”…Bani, putere, privilegii a titrat deseori presa…In media s-au vehiculat sume între 50.000 si 200.000 de euro, oferiti parlamentarilor dezertori ca “prima de instalare” sau “prima de transfer”. S-a mai vorbit de contracte încheiate de firmele deținute de parlamentarii dezertori prin interpuși sau de rudele acestora cu statul… Sau de efectuarea cãtre aceste firme a unor plãti restante de multã vreme… Nu in ultimul rând, au existat si informații privind “atribuirea”de descentralizate sau agenții – practic atribuirea “dreptului” de a stabili cine vor fi directori sau directori adjuncți, uneori chiar prefecți sau subprefecți… Sau posibilitatea de a își plasa rudele ori protejații in funcții publice sau chiar in diplomatie.. Partidele racolatoare – prin declarații ipocrite, mari campioane a fenomenului migrației politice, au dezmințit constant ca in spatele dezertarilor din PPDD s-ar ascunde acțiunea lor… Sau ca parlamentarii dezertori ar fi fost ” stimulați” sa schimbe tabãra..A existat doar o singura excepție notabila, respectiv la începutul toamnei, cand președintele PNL, Crin Antonescu – realizând probabil ca racolatorii PSD-UNPR sunt mult mai eficienti ca cei liberali, a avut o “iesire” in acest sens… Fiecare partid racolator a explicat ipocrit – ori de câte ori s-a vorbit de migratia politica, ca parlamentarii dezertori au schimbat tabãra, fie pentru ca si-au dat seama de faptul ca exista o identitate/apropiere doctrinara sau principiala între dezertor si partidul racolator, fie pentru ca “schimbarea taberei” s-a fãcut in interesul electoratului, care poate fi mai bine reprezentat de un parlamentar care face parte din majoritatea parlamentara… Evident – in opinia actualei clase politice autohtone, vointa electoratului nu poate decât sa paleasca in fata “apropierilor doctrinare” sau percepției parlamentarilor dezertori despre interesul electoratului… PPDD-ul a criticat constant traseismul politic a cãrui principala victima pare a fi in aceasta legislatura – cel puțin pana in acest moment. A dezavuat ipocrizia partidelor racolatoare care, deși se declara campioane ale democrației si adversare ale migrației politice, nu doar ca-i primesc pe traseisti cu bratele deschise si onoruri, dar fac tot posibilul sa-i racoleze, oferindu-le funcții, privilegii si tot felul de avantaje. Reprezentanții PPDD in Comisia pentru revizuirea Constituției au propus chiar interzicerea, prin norma constitutionala, a traseismului politic, traseistul urmând sa-si piardã mandatul… In interiorul partidului s-a încercat “strângerea randurilor”, atât prin mesaje mobilizatoare  si prin invocarea vointei electoratului ori regulilor democrației, cât si prin apelul la caracterul presupus ca onest al fiecãrui parlamentar ales pe listele PPDD ori la fidelitatea acestuia fata de popor… Pe scurt, poziția PPDD-ului fata de dezertari a fost: lipsa de caracter si respect fata de electorat, ciolan (bani, putere, privilegii) si conjuratia întregii clase politice împotriva PPDD cu scopul destructurarii acestuia… Parlamentarii dezertori si-au explicat “demersul” – prin “demers” definesc aici trãdarea , atât a vointei electoratului PPDD-ist, cât si a partidului care i-a fãcurã parlamentari – in același mod ipocrit in care le-au justificat traseismul partidele racolatoare . Fie si-au descoperit – dupã accederea in Parlament exclusiv datoritã PPDD-ului, apropieri doctrinare cu partidele de la Putere, fie au “realizat ” ca își pot mai bine reprezenta colegile pe care le reprezintã din postura de parlamentari ai Puterii… Unii, mai “orientați”, au mai adãugat la motivele dezertarii, fie problemele din PPDD – plecãri, probleme organizatorice, dificultatile opozitiei la o majoritate de 70%, fie incertitudinea continuitatii partidului – previziunile sumbre alimentate de media pe fondul campaniei de racolãri dinspre USL, a numãrului mare de dezertari, a problemelor lui DD si a ineficientei mãsurilor de salvgardare si de conservare a numãrului de parlamentari luate de conducerea partidului… “Nu era sa ramân sa sting lumina” este textul cel mai des întâlnit in “explicatile” date privat de cei care au ales sa pãrãseascã partidul , ignorând deliberat faptul ca, indiferent de motive, “reorientarea” lor tot trãdare se numește si nicio explicație nu le va înlãtura titulatura de traseisti… *** In opinia mea, in fiecare dintre abordarile date dezertarilor din PPDD exista o parte – mai mica sau mai mare – de adevãr… Este evident ca unii dintre parlamentarii PPDD – majoritatea dintre cei care s-au alãturat grupurilor parlamentare PSD si PNL, nu au fãcut altceva decât sa se reîntoarcã acasã sau la baza… PPDD-ul nu a fost pentru ei decât o trambulina sau un vehicul spre Parlament.. Este la fel de evident ca unii dintre parlamentarii PPDD – majoritatea celor care s-au alãturat grupurilor parlamentare UNPR si PC, au fãcut-o din motive care țin de ciolan… Nu am probe ca ar fi primit bani, chiar dacã personal cred in abordarile in acest sens vehiculate in presa si mediul politic….. Stim insa cert, ca unii dintre parlamentarii PPDD care s-au inregimentat in UNPR si PC au primit odata cu trecerea la aceste partide functii importante in ierarhia politica a partidelor racolatoare. Fie in structurile centrale, fie presedintia organizatilor judetene. Functii din care, in baza algoritmului politic din USL, stabilesc cine va fi prefect sau subprefect, director sau director adjunct de “descentralizata” ori isi pot angaja rudele, prietenii si protejatii in diverse functii… Functii in baza carora pot obtine – de la directorii numiti pe criterii politice, de algoritm, la discretia lor sau in baza unor oculte intelegeri in sferele puterii – mult doritele si banoasele contracte cu statul. Pentru firmele lor detinute prin interpusi, pentru firmele rudelor sau prietenilor sau pentru clientela lor politica… Evident prin incredintare directa… Cred ca si “dosarele din dulap” au jucat un rol in cazul unora dintre parlamentarii care au parasit PPDD-ul si mai cred ca, in multe cazuri metodele de racolare au fost mixte, imbinand eficient amenintarile cu favorurile…. Este la fel de evident-teoretic cel putin , faptul ca , de la Putere poti face mai multe pentru colegiul tau ca din Opozitie… Spun teoretic,  intrucat din discutiile cu parlamentarii Puterii si din ceea ce vad, inteleg ca datorita austeritatii politicilor guvenamentale si lipsei de viziune si solutii a Guvernului Ponta, nici ei nu reusesc sa faca prea multe lucruri pentru colegiile lor… Or, in contextul in care aproape toti parlamentarii dezertati din PPDD si-au obtinut mandatul prin redistribuire, dubland practic un parlamentar USL, e greu de crezut ca cel care va avea prioritate la resurse pentru colegiu va fi ultimul venit, adica fostul PPDD-ist… Care insa, chiar daca nu va putea face mai multe pentru colegiul sau decat din PPDD, va putea face mai multe pentru el, apropiatii lui si clientela lui politica… Nu pot sa nu precizez insa ca la Putere, intr-o democratie reala, se ajunge prin votul electoratului si prin aliantele politice dintre partide si nu prin traseism politic… Relativ la “diferentele organizationale” dintre PPDD, pe de o parte si PSD, PNL si PDL, pe de alta – din care parlamentarii care au parasit PPDD-ul au extras “problemele” din partid, este evident ca acestea exista. Nu poti compara o structura de partid formata in nici doi ani cu structuri de douazeci de ani. Cu structuri care ii inglobeaza practic aproape pe toti care au facut politica in ultimii 24 de ani, cu structuri politice care, ani la rand, s-au confundat cu structura statala… Mai ales in conditiile in care, pe langa tineretea si lipsa de experienta politica a majoritatii echipierilor structurilor noastre, acestea au fost infiltrate cu oameni care in realitate urmareau interesele altor forte politice ori interese exclusiv personale, fapt vizibil atat in conduita unor parlamentari (ma refer aici la cei care au dezertat), cat si a unor alesi locali (pe aceasta tema voi reveni intrun material viitor)… Indiscutabil nici adaptarea la statutul de partid parlamentar nu a fost usoara. Lipsa experientei parlamentare a majoritatii parlamentarilor nostri, deprinderea “din mers” a procedurilor parlamentare, faptul ca cei mai importanti lideri ai partidului nu au acces in Parlament, au generat anumite probleme care insa au fost depasite prin efortul comun si implicarea parlamentarilor PPDD care au ramas fideli electoratului nostru si a lui DD. Probleme au existat si inca mai exista si in functionarea organizatilor judetene si locale.. In special probleme care tin de insuficienta experienta a liderilor nostri locali, de anumite rivalitati in interiorul organizatilor, de resursele limitate ale organizatilor – de cele mai multe ori insuficiente pentru desfasurarea activitatilor specifice de partid, de intrigile ori interesele ascunse ale unor veleitari, oportunisti sau infiltrati- nedibuiti ori tolerati inexplicabil, de actiunile dezbinatoare initiate de atotputernicii presedinti de consilii judetene, de primari ori de baronii locali. Adaugand dezamagirea generata de traseisti, lipsa OTV si implicit insuficienta mediatizare a actiunilor si realizarilor PPDD ori a liderilor formali si informali, excesiva centralizare responsabilitatilor si deciziei in partid, eficienta doar partiala a mecanismelor de control, lipsa unei strategii profesioniste de extindere a bazei partidului si de identificare de noi lideri, avem un tablou al problemelor reale cu care se confrunta partidul. Probleme cu care s-a confruntat si se confrunta PPDD – in mare parte, le au sau le-au avut in forme specifice, mai toate partidele de mase dupa infiintare, fiind inerente evolutiei unui partid si fiind generate de oameni, de interese, de orgolii, de intrigi, de lipsa increderii, de suspiciuni, de lipsa coeziunii… Interesant si instructiv este faptul ca niciunul dintre cei care au dezertat din PPDD nu au invocat cand au fost pusi pe liste, nici existenta unor “probleme interne” – desi cunosteau bine structurile partidului, nici “compatibilitatea”/apropierea lor de doctrina social-democrata, progresista, conservatoare sau liberala… In acele momente erau “PPDD-isti pe viata” si adorau cele 100 de puncte ale lui DD… Ar fi facut orice, probabil, pentru a ajunge parlamentari cu “vehiculul” PPDD.. La generarea acestei situatii , a concurat si conducerea PPDD. Si nu doar datorita problemelor interne  enuntate mai sus, intrucat, asa cum aratam, probleme interne au toate partidele si, mai ales in primii ani de existenta, mai exact pana se creaza structura de baza, se genereaza  relatile functionale si increderea intre lideri si se stabilizeaza electoratul fidel. Dupa care vor aparea alte probleme si iaraltele… Pentru ca in tot ceea ce inseamna activitate a unei colectivitati apar, periodic, probleme… Care insa pot fi rezolvate daca exista vointa, consecventa si interes…O prima eroare a constat in validarea parlamentarilor care au dezertat pe listele PPDD – culpa in eligendo. Care a fost dublata de alegerea colegiilor electorale in care au candidat majoritatea liderilor nationali ai partidului- evident cu exceptia lui DD care s-a dus in Tg Jiu sa se lupte cu Ponta pentru a creste partidul- alegere care s-a dovedit a fi neinspirata si a avut drept consecinta ramanerea majoritatii liderilor nationali PPDD in afara Parlamentului. Nu o sa insist asupra temei facerii listelor, intrucat am prezentat-o detaliat in DECALOG I – Partea a III-a…. O a doua eroare s-a dovedit a fi modul de gestionare a “fenomenului plecarilor”.. Minimalizarea riscului dezertarii parlamentarilor – in prima faza, prevalenta abordari individuale si personale in locul unei abordari unitare a fenomenului, tolerarea promiscuitatii in care au activat multi dintre cei care au parasit partidul (intre negocieri cu alte partide si revendicari de functii in PPDD), promovarea parlamentarilor “nesiguri” in structuri de conducere sau ca presedinti de organizatii judetene (“ca altfel pleaca”)- in ceea de a doua faza a plecarilor, s-au dovedit a fi paleative si nu solutii eficiente. Nu de alta dar printre plecati se numara 8 presedinti de organizatii judetene si 5 membri ai Biroului Permanent National… Poate ca transformarea celor 100 de puncte a lui DD intr-un program politic modern si coerent – evident cu completarile necesare si cu clarificarea doctrinara care inca nu s-a facut, extinderea departamentelor partidului la nivel judetean, constituirea si punerea la treaba a Ligii alesilor locali, initierea si organizarea de conferinte  interjudetene (zonale) cu activul PPDD si/sau cu consilierii nostri ori punctuale pe teme de actualitate ca Rosia, Pungesti, liberalizarea vanzarii terenurilor agricole catre comunitari ori modificarile Codului Penal, adoptarea Regulamentului de Organizare si Functionare al partidului- cu stabilirea competentelor si sarcinilor tuturor membrilor de la membru simplu de la tara pana la presedinte ori atat de necesara descentralizare, ar fi dus la consolidarea mai rapida a partidului si la evitarea multora dintre problemele cu care ne-am confruntat si ne confruntam… Dar toti gresim! Important este sa nu repetam greselile facute si sa invatam ceva din ele… Nu de alta dar DD a infiintat un partid pentru oamenii care au fost mintiti si ignorati de toate celelalte partide politice si ar fi trist ca oamenii aceia inimosi care ne-au dat votul lor la locale si la parlamentare sa ajunga sa creada ca suntem la fel… Nu pot incheia altfel decat citand un om politic “cu vechi state” in politica romaneasca, care mi-a spus intro emisiune: “Maitre, indiscutabil marimea unui grup parlamentar face important partidul in Parlament… Azi poti avea un grup parlamentar mai mic, maine mai mare sau invers… Dar existenta unui partid nu e legata de numarul de parlamentari ci de bazinul electoral pe care il are si de capacitatea de obtine voturi. Ori voi, din fericire pentru voi, aveti si veti avea in continuare bazin electoral… Totul e sa aveti lideri care sa ia voturile…” P.S. – Ma intreb cum s-or fi simtit parlamentarii inregimentati in UNPR sau PC, cand in noua lor calitate de presedinti de organizatii judetene la noile lor partide, au constatat ca lipsa problemelor in organizatile lor se datoreaza… lipsei organizatilor. Sau a minusculitatii unei organizatii care, toata, incape intr-un apartament… Cum s-or simtii ca parlamentari ai unor partide care in toata existenta lor nu si-au verificat niciodata simpatia populara, dobandind statutul de partid parlamentar ascunsi in spatele unor aliante sau prin racolari… Sau cum s-or simti cei care s-au inregimentat in PSD sau PNL si s-au “diluat” in armata de “cartele de vot”? Cum o fi sa fi “a sasea sau a zecea roata la caruta ” in organizatia judeteana X a altui partid, cand in organizatia judeteana PPDD care te-a trimis in Parlament erai o oaza de speranta pentru romanii satui de politichia dimboviteana postdecembrista? Iubit si respectat de un electorat sincer, respectat de colegi, liber sa ai opinii si sa-ti spui cuvantul, neconstrans la compromisuri… Oare merita avantajele temporare pe care ti le ofera statutul de “parlamentar al Puterii ” sa tradezi increderea a mii de oameni care te-au votat crezand ca vei fi “parlamentarul” lor – asa cum le-ai promis – si sa porti, de-acum incolo toata cariera ta politica, stigmatul de traseist? By Daniel Fenechiu comentariu rapcea.ro: dezvãluirile liderului de grup PP-DD de la camera Deputaților sunt valoroase pentru cei ce vor sã fondeze noi partide, cãci putem învãța din greșelile PP-DD-ului, cum sã NU facem. Conlcuzia este cã un partid nou trebuie sã accepte pe liste, la alegeri, doar oameni fãrã trecut politic traseist, ne-șantajabili și pe cât posibil, imuni la tentații materiale… Sfinți adicã…]]>

CategoryCauze Naţionale
Write a comment:

Your email address will not be published.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer