Ești acasã, în pijamale și vrei sã te relaxezi dupã o zi de muncã intensã. Scoți computerul din stand-by și intri puțin (sic!) pe Facebook. Ești prins. Vezi cum trei prieteni tocmai au fãcut Check-In la ceainãria aia care îți place și ți-i imaginezi simțindu-se bine, râzând și având conversații captivante. În 10 secunde, alt prieten uploadeazã un clip video din vacanța lui incredibilã tocmai în Maldive. Și reziști încã puțin, pânã vezi cã altcineva anunțã, într-un status, cã a fost promovat la job. Te uiți apoi la tine: în pijamale, cu pãrul ciufulit, fãrã nimeni interesant prin preajmã și cu perspectiva limitatã la un somn cuminte în patul deja fãcut. Și te lovește: ce viațã plictisitoare ai! Treaba e cã nu aveai sentimentul ãsta înainte sã deschizi rețeaua… Prima veste bunã e cã nu ești singurul care pãțește așa. A doua este cã fenomenul FOMO a fost deja studiat, și psihologii spun cã existã soluții. Profesorul Dan Ariely, de la Duke University, spunea pentru NYT cã a devenit tipic sã ne temem cã am ratat șanse de a ne petrece interesant timpul. Rețelele social media ne acutizeazã sentimentul acesta, fiindcã sporesc proximitatea tuturor evenimentelor, cresc intimitatea relatãrilor și faciliteazã accesul la informații la care am ajunge mult mai greu fãrã rețea. Un exemplu ilustrativ: O tânãrã care lucreazã în publicitate se simțea împlinitã cu viața ei, înainte sã-și facã cont pe Facebook. Acum însã gândește cã „are 28 de ani și trei colegi de apartament”, în timp ce alții au deja o familie, un copil și o casã, fie ea și pe credit. Când se simte rãu din pricina comparației, se ambiționeazã și posteazã cea mai tare pozã din week-end. Ce nu-și dã seama este cã, fãcând astfel, stârnește sentimentul FOMO în altcineva, care habar n-are de toatã istoria. FOMO poate fi evitat dacã realizezi cã postãrile de pe Facebook nu spun cine sunt oamenii, ci spun cine ar vrea ei sã fie. Asta pentru cã, în general, postãm doar selecții din ce ni se întâmplã mai bun în viațã. Unii mai posteazã lucruri negative ca sã potențeze iluzia autenticitãții. Dar, în general, postãm doar ce ne avantajeazã. Pe Facebook, vrem ca viața noastrã sã fie idealã. Oricum, FOMO este doar unul dintre simptomele relației noastre adolescentine cu tehnologia. Sherry Turkle, profesoarã la Massachusetts Institute of Technology oferã o imagine la care meritã sã ne gândim. Într-un fel, spune ea, ne aflãm încã într-un stadiu imatur al relației noastre cu tehnologia. Încã ne acomodãm sentimentului de a fi permanent (inter)conectați și trebuie sã învãțãm cum sã limitãm influența negativã a acestui sentiment. Adicã soluția nu e neapãrat în a refuza tehnologia. Poți sã înveți, sã te maturizezi, sã crești. Sursa: SemneleTimpului]]>

CategoryCauze Naţionale
Write a comment:

Your email address will not be published.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Share via
Copy link
Powered by Social Snap