Autor Mircea Canþãr
„ªtiu ºi ce veselã ºi-a cumpãrat P.P. Carp dupã semnarea tratatului secret”
Reporter: Ai publicat multe lucrãri despre Eminescu.Ai ºi polemizat cu mulþi intelectuali de azi, de la numãrul anti-Eminescu din „Dilema”, pânã la textul tãu din „Tribuna” (Eminescu. Istorisirea celei mai cumplite crime din istoria României) – care a devenit nod de „scandal” literar. Vreau sã te întreb: de ce este Eminescu atât de viu? Fiindcã a fost ucis, aºa cum reiese din documentele pe care le-ai publicat în cele peste 20 de volume din „Codul invers”? C.B.: Împotriva noneminescologilor de la „Dilema” am scris un text intitulat „Apãrarea lui Eminescu”, chiar în ziua în care a apãrut revista lui Andrei Pleºu. Azi aº zice cã am fost exagerat de blând cu ipochimenii aceia, mulþi dintre ei dovedindu-se simpli metalambaniºti. Ce este un metalambanist? Ce sã fie, un hoþ de texte, adicã un plagiator. Referitor la textul din „Tribuna”, am scris obrãznicii scurte tot felul de necalificaþi în Eminescu, începând de la academicianul Manolescu ºi sfârºind cu un tocomer idepingibil, al cãrui nume îmi scapã în acest moment. Ca sã fie clar un lucru, eu nu vreau sã demonstrez nimic, nici sã conving pe cineva de o anumitã imagine sau realitate. Fiindcã, vorba lui Dostoievki, omul e prost, cumplit de prost. Am publicat poate 1000 de pagini de documente din arhivele secrete de la Viena. ªtiu manuscrisele lui Eminescu pe de rost, ºi viaþa lui pe zile (ºi când se poate pe ore ºi minute). Pentru 28 iunie 1883 ºtiu ºi mersul trenurilor ºi buletinul meteorologic, chiar preþul trãsurilor din Bucureºti. Am studiat ºi ciornele tratatului secret cu Austro-Ungaria. ªtiu câte linguri ºi furculiþe avea familia Hohenzollern (în 1866; chiar existã un inventar). ªtiu ºi ce veselã ºi-a cumpãrat P.P. Carp dupã semnarea tratatului secret (veselã de aur). Am publicat în facsimil color, la Editura Revers din Craiova, cele douã dosare de interdicþie ale lui Eminescu ºi Autopsia lui Eminescu scrisã de mâna lui Suþu, dar nesemnatã. ªi fiindcã þin la Cuvântul Libertãþii, nu numai la tine, aº vrea sã publicãm Interogatoriullui Eminescu din 13 iunie 1889 (când procurorii îl întrebau ce este cu „limba sanscriptã”) ºi prima filã din Autopsie.Autopsia ne va demonstra definitivcã EMINESCU NU A AVUT SIFILISºi cã a fost tratat greºit cu mercur, morfinã ºi altele. În curând voi aduce de la Viena fotografii ºi documente care vor face liniºte definitivã. Eminescu este viu, extrem de viu fiindcã geniul sãu este unul historial, el ghicind „enigma vieþii”. N-am vrut sã spun pânã acum, dar toþi cei nouã agenþi strãini care au produs rapoarte împotriva lui Eminescu sunt evrei unguri ºi evrei austrieci. Toatã povestea stupidã cu antisemitismul lui Eminescu aici trebuie cãutatã. Este un lucru gingaº pe care va trebui sã-l lãmuresc. De ce nimeni nu spune cã Eminescu a studiat caldeana cu marele profesor Petermann? De ce uitã detractorii lui Eminescu faptul cã geniul nostru a avut la Viena ºi Berlin mari profesori evrei? Eu am publicat în Biblioteca Eminescuaproape toate cursurile pe care Eminescu le-a urmat la Viena ºi Berlin cu o seamã de celebri profesori de origine evreiascã. Detractorii lui Eminescu uitã lucrurile esenþiale fiindcã de fapt nu le ºtiu. Adevãrata cândire a lui Eminescu este în ontologia poeticã din poemele ºi prozele sale. De ce nu aratã detractorii sãi (niºte analfabeþi, în fond) paginile geniale din Luceafãrul(Caballa Lucis), Sãrmanul Dionis (maestrul Ruben este evreu), Memento mori (strãlucitele versuri despre Israel)? În articolele politice Eminescu a scris despre câþiva escroci financiari, nu despre Isus Cristos ºi consubstanþiala evreitate. Voi publica o lucrare complicatã ºi voi sta de vorbã cu adevãrata elitã evreiascã, pentru a stinge aceastã falsã problemã care este neproductivã din toate punctele ºi nepunctele de vedere. Înnebunirea ºi uciderea nihilistului Mihai Eminescu este un lucru complicat ºi nu degeaba am avut nevoie de peste 20 de volume de Codul invers, care se va sfârºi pe la volumul 33. Doctorul Tãlãºescu este acela care a avut în mânã creierul lui Eminescu (ºi nu Gheorghe Marinescu) ºi el este cel care scrie în 1912 cã vede aici o þeastã zdrobitã de o mânã criminalã. Dacã nu ar fi fost astfel, Maiorescu ar fi reacþionat fiindcã trãia. Nu mã îndoiesc, dragã Mircea, cã acest interviu va fi citat în eminescologie. E numai meritul tãu.„Trãim într-un canibalism cultural de cea mai proastã calitate”
Reporter: Ai putea sã faci o schiþã privitoare la starea actualã a culturii române? C.B.: Îmi ceri un lucru foarte greu, ºi de aceea nu voi schiþa decât patru mici rãspunsuri improvizate. Prima problemã priveºte falsificarea cinstitei ierarhii („corifeii” falsificãrii pânã la escrocherie literarã sunt Manolescu, Liiceanu ºi Patapievici cu fostul sãu ICR). Când umbli cu fals, cultura ajunge în faliment aºa cum a demonstrat Manolescu la Uniunea Scriitorilor. A doua problemã priveºte obrãznicia de a introduce o „dictaturã” literarã care nu permite nici opinia liberã, nici adevãrul, nici ierarhia realã. Cazul „Tribuna” este o adevãratã apocalipsã. Numai cã nimeni nu poate învinge aletheia (dez-vãluirea, adevãrul, realitatea – aºadar). Aºa i se întâmplã lui Manolescu canonizatorul dacã nu citeºte prefaþa lui Nietzsche la Aurora, unde o virginã o întreabã pe mã-sa dacã este adevãrat cã Dumnezeu se aflã peste tot. Auzind rãspunsul cã Dumnezeu se aflã peste tot, duduia zice: „Vai, mamã, dar nu este indecent?”. Aºa mi se pare ºi mie inconturnabilul Manolescu: indecent (observi cã am trecut chiar ºi peste faptul cã nu e Dumnezeu). Despre faptul cã a plagiat din Jauss nici nu vreau sã-i mai amintesc… A treia problemã a culturii române este cã trãim într-un canibalism cultural de cea mai proastã calitate (la care ºi eu particip cu multã energie, din nefericire). Cea de-a patra problemã consistã în lipsa de cutezanþã genialã (fiindcã scriitorii români nu ºtiu nici carte ºi nici unde se aflã Europa; suntem minori ºi ne micºorãm în fiecare zi).Brâncuºi trebuie revendicat de Craiova
Reporter: Dar despre Craiova culturalã ce-ai putea sã zici? C.B.:Craiova are un mare Teatru Naþional cunoscut pe toate continentele, graþie lui Emil Boroghinã. Dupã Boroghinã celebrul Naþional a început sã dea spectacole prin Calafat, Bãileºti, luându-se dupã Lenin (care, din neatenþie, a zis cã trebuie sã duci cultura la omuleþ, în loc sã îi ridici creierul omuleþului câteva trepte spre lumina cea frumoasã a esteticului…). Universitatea merge printre iceberguri (la Filologie se plagiazã prea mult…). Revista „Ramuri” e ridicol-parohialã, „condusã” de tot felul de preþioase ridicole, niºte nulitãþi înghesuite într-o cãmãruþã de nici patru metri pãtraþi. De unde sã aibã ãºtia viziune literarã, dragã Mircea, când ºi geamuri sunt drapate zi ºi noapte. Directorul e un oarecare Gabriel Coºoveanu, ca sã nu-l numesc… Despre cele frumoase din Craiova scrieþi voi în ziar atâtea lucruri interesante ºi nu vreau sã lungesc discuþia. Dar dacã municipiul Craiova ar vrea sã strãluceascã ºi sã devinã memorabil ar avea ce grãi: Unu: la Muzeul Oltenia se aflã cel mai vechi craniu de hominid alb din Europa, vechi de peste 32.000 de ani. Ar trebui sã ºtie orice creier important din Europa povestea aceasta. Doi: Mihai Viteazul a fost Ban al Craiovei. Nu a mai rãmas din el decât craniul, de care Iorga nu e sigur. I-aº „reconstitui” (pe calculator) craniul ºi l-aº trage în aur. Mã vei întreba de ce? Simplu: de la Decebal sãrim în istorie direct la Mihai Viteazul ca Rex Daciae (întregitor al Þãrii ºi unificator al celor trei Þãri Româneºti), apoi zicem Cuza Vodã ºi Ferdinand Întregitorul. ªi, de fapt, trebuie s-o luãm aproape de la capãt. Am avut o þarã, am fãcut din ea trei, apoi din nou una, iar acum avem douã. De ce ar fi atât de complicat sã avem tot una? Trei: Reconstituirea Atelierului Brâncuºi (nu cum existã micul proiect de la Muzeul de Artã, care nu este deloc atelier Brâncuºi) în care am putea aºeza vreo 70 de lucrãri Brâncuºi. Din perioada tinereþii, când era el însuºi craiovean. E un mare secret ºi nu vreau sã intru în amãnunte. Am ºi ultimele schiþe ale lui Brâncuºi în care îºi desena ultimul atelier, am ºi rarisimele fotografii ale lucrãrilor pierdute sau distruse. Dar vom trãi ºi vom vedea. Reporter: Aº avea unele observaþii la ceea ce ai spus despre Craiova culturalã. Opinez cã trebuia sã fii mai nuanþat. Admiþi, totuºi, ideea cã Brâncuºi trebuie revendicat de Craiova? C.B.: Categoric. ªi voi încerca sã demonstrez acest lucru cu cele mai concludente probe.Un boem tânãr, rareori resemnat
Reporter: Deºi eºti poate foarte obosit, te întreb, totuºi: la ce lucrezi? C.B.: Pregãtesc douã manuscrise Cantemir (din România), patru din Germania ºi aºtept zece lãzi din Rusia (plãtite deja de prietenul meu Paul Tudor, acest domn care poate sã spunã ca Ludovic al XIV-lea: „L’Etat c’est Moi”). Pregãtesc la Editura Revers ºapte volume cu totul speciale privind înnebunirea ºi uciderea nihilistului Mihai Eminescu, tipãrite demenþial de frumos, cu secrete speciale, într-un tiraj de numai 33 de exemplare, la un preþ de numai 1000 de euro. Spre toamnã, vreau sã termin corectura la primele 12 cãrþi dintr-o metafizicã mai veche, fiindcã anul viitor împlinesc 60 de ani ºi trebuie sã mã grãbesc, deoarece în urmãtorii 40 de ani voi fi foarte ocupat. De aceea, le spun prietenilor mei mai tineri sã nu mã oboseascã ºi sã mã enerveze fiindcã nu îi voi mai invita la centenar… Ce sã fac, Mircea, sunt obosit. Fac glume proaste ºi nefãcute. Îþi mulþumesc pentru interviu ºi îi salut pe cititorii „Cuvântului Libertãþii”. E frumos sã ai ºi cuvânt ºi libertate. sursa: cuvantul libertatii