Arsenalul angrenat în bãtãlia acerbã pentru supremaþie pe piaþa telefoniei mobile se îmbogãþeºte ºi se diversificã pe zi ce trece, scoþând la ivealã noi „arme”, sub formã de promoþii, super-oferte, concursuri, premii ºi câte ºi mai câte alte bazaconii ºi fãcãturi, menite toate sã atragã noi clienþi sau sã „sustragã” cât mai mulþi bani din buzunarele actualilor clienþi. În cadrul acestei lupte sau, poate, pentru a-ºi asigura niºte prime consistente de Crãciun ºi Anul Nou, cei de la Vodafone recidiveazã în tentativa de a-ºi înºela clienþii, fãcând din nou apel la subtilitate, viclenie ºi mizând pe credulitatea ºi neatenþia oamenilor.
Aºadar, Societatea comercialã Vodafone România S.A., în cooperare ºi cu susþinerea societãþii comerciale greceºti Upstream S.A (oare zicea cineva ceva de greci ºi încrederea pe care trebuie sã le-o acorzi?!), (re)lanseazã Campania promoþionalã intitulatã “100 de zile câºtigãtoare II” (un fel de reloaded) pentru promovarea serviciului “Pauza de Joacã”. Sau cum ar zice nenea Iancu, „curat-murdar, mon’ cher!” Adicãlea, fix acelaºi tip de campanie din cauza cãreia, exact acum un an, sute de abonaþi ai Vodafone România se revoltau pentru înºelãtoria cãreia i-au cãzut victime. Indignarea ºi stupoarea care te cuprinde la aflarea veºtii privind lansarea acestui „remake” este cu atât mai mare cu cât, pentru aceiaºi campanie, anul trecut, Vodafone România a fost amendatã cu aproape 50.000 de lei pentru practici comerciale incorecte ºi înºelãtorie.
Din pãcate, în noiembrie anul trecut, mãsura sancþionãrii Vodafone România pentru aceastã campanie a fost luatã doar în judeþul Constanþa, în urma numeroaselor sesizãri – ale celor înºelaþi – cãtre Comisariatul Judeþean pentru Protecþia Consumatorului (CJPC) Constanþa. Ceilalþi, din întreaga þarã, s-au lãsat, cel mai probabil, pãcãliþi de mirajul premiului promis ºi au plãtit bani grei, îngroºând cu resemnare „mioriticã” punga înºelãtorului, încercând sã se împace cu ideea cã, pur ºi simplu, au luat þeapã „cu graþie”.
Un OK care-þi deschide punga
Concurs cu „acte” în regulã?
Pe scurt, am gãsit concursul, inclusiv REGULAMENTUL CAMPANIEI PROMOÞIONALE „100 de zile câºtigãtoare” PENTRU PROMOVAREA SERVICIULUI „PAUZA DE JOACÔ. Dat fiind cã sunt aºa bine „organizaþi”, mi s-a pãrut ciudat de ce nu mi-au spus în SMS despre ce este vorba, concret? ªi aceasta nu a fost singura mea nelãmurire. De fapt, din acea clipã, nedumeririle s-au þinut lanþ ºi au ieºit la ivealã doar datoritã faptului cã am avut rãbdarea fãrã margini, de a parcurge regulile alambicate ale concursului. Concurs ºi nu prea, de fapt înºelãtorie clarã, dar cu regulament! Isteþi cei de la Vodafone, nu înºealã oricum, ci pe bazã de regulament. Dacã nu mã credeþi, haideþi sã spicuim împreunã, cu comentariile de rigoare, câteva pasaje din regulament.
OK! Dacã e sã ne referim chiar la primul mesaj primit, faza cu „ºansa de-a juca gratuit” este realã, asta dacã se participi doar la „Promoþia Standard” (cf. Art. 13, lit. a din regulament): „Toþi clienþii Vodafone vor avea acces sã participe gratuit într-un joc de întrebãri ºi rãspunsuri prin SMS care conferã ºanse de câºtig în trageri la sorþi zilnice. Participanþii pot câºtiga suma brutã de trei sute (300) de Euro în fiecare zi, pe Durata Promoþiei (denumitã în continuare „Promoþia Standard”). Jocul nu presupune niciun cost pentru Participant, având rolul de promovare a serviciilor Vodafone de divertisment prin SMS, inclusiv a serviciului Pauza de Joacã.” Pânã aici toate bune ºi frumoase, idilic de-a dreptul! Mai mult, într-adevãr, expedierea SMS-urilor cãtre Vodafone România, este, de asemenea, gratuitã!
Atunci, vã veþi întreba, unde-i „ºmecheria”?! Pititã, subtil ºi subversiv, chiar în primul anunþ! Nu cumva mi se indica foarte precis ºi imperativ: „Trimite cuvântul OK la 303,fãrã taxare!”? Da, fãrã taxare pentru trimiterea SMS-ului, însã consecinþa, foarte gravã, a acestei acþiuni o puteþi descoperi abia în Art. 22: „Prin trimiterea unui SMS gratuit la unul din numerele scurte 303 sau 304 (SMS Înregistrare Premium) cu cuvântul cheie “START” (“Cuvântul Cheie”) sau alte Cuvinte Cheie indicate de Organizator ºi care exprimã acordul de participare (de exemplu VIP, CªTIG, OK, JOC, EURO, BANI), Participanþii activeazã Serviciul Recurent începând cu ziua trimiterii mesajului ºi pânã la finalul Promoþiei (17 ianuarie 2012)…”
De vrei, de nu vrei, plãteºti!
Pentru cei ce nu ºtiu ce reprezintã Serviciul Recurent, pot afla din Art. 12, alin (a), unde eºti lãmurit cã: „…permite accesarea Serviciului zilnic, în schimbul taxãrii zilnice în mod automat ºi recurent (“Serviciul Recurent”) cu suma de 0.99 EURO/zi (TVA incl).” Deci, v-aþi prins cum devine chestiunea? Extrem de simplu! Odatã ce ai fãcut gafa ºi ai urmat îndemnul celor de la Vodafone de a trimite un SMS (gratuit, e drept) cu mesajul „OK” (sau alte cuvinte cheie numai de ei ºtiute, pe care nu s-au obosit sã le exemplifice în Art. 22) la numãrul 303 sau 304,în mod automat, zi de zi, factura ta telefonicã este încãrcatã cu câte 0.99 Euro/zi! Iar dacã nu te prinzi la timp de ºmecheria asta, pânã în 17 ianuarie 2012, când se terminã promoþia, poþi sã verºi din buzunarul tãu în visteria Vodafone „numai” vreo 98 de Euro. „Gratis, mamã soacrã!”
Când ºi cum se încaseazã taxa zilnicã, aflãm din Art. 23: „Taxa este reþinutã zilnic la o ora care este la latitudinea Organizatorului prin primirea de cãtre Participant a unui SMS de la numãrul scurt 304 ce va confirma taxarea ºi participarea în promoþie. Organizatorul îºi declinã orice rãspundere în cazul în care, din orice motive, Participantul nu primeºte SMS-ul trimis zilnic de la numãrul scurt 304. Participantul este taxat zilnic cu 0,99 EURO (TVA inclus) independent de primirea sau nu a SMS-ului de la numãrul scurt 304.” Adicã, chiar dacã îþi închizi telefonul sau nu rãspunzi la SMS-uri, odatã activat Serviciul Recurent, plãteºti ºi tot plãteºti, de vrei, de nu vrei.
Problema cea mai gravã este cã toate aceste reguli nu sunt aduse la cunoºtinþa clientului Vodafone în momentul în care este invitat sã trimitã „cuvântul OK la 303, fãrã taxare!”. Ulterior, nici pe parcursul schimbului de întrebãri, rãspunsuri ºi încurajãri, clientul nu e avertizat de beleaua în care se bagã de bunã voie ºi nesilit de nimeni, ademenit doar ºi pãcãlit de cei de la Vodafone România.
Dã „friptului” mintea de pe urmã
În cazul în care aþi „muºcat” deja momeala ºi v-aþi activat, inconºtient, Serviciul Recurent, prima acþiune pe care trebuie sã o întreprindeþi vã este indicatã chiar de cei de la Vodafone, care, în Art. 32 din regulamentul campaniei, precizeazã: „Participantul poate opta sã întrerupã Serviciul Recurent prin apelarea gratuitã a numãrului *222, de luni pânã vineri între orele 10:00 – 22:00 ºi sâmbãta-duminica între orele 10:00-18:00 sau oricând, prin trimiterea, gratuit, a comenzii „STOP” cãtre numãrul scurt 303 sau 304.” Eu am ales ultima variantã, cea cu SMS conþinând „STOP”, ceea ce vã recomand ºi dumneavoastrã, deoarece, la „*222, în mod cert, nu veþi gãsi nici un operator disponibil pentru dezactivare. Eventual vã veþi întreþine cu „roboata” care vã va povesti câte-n lunã ºi-n stele despre cât de sublime, minunate ºi fãrã pereche sunt serviciile oferite de Vodafone România. Am încercat ºi eu sã vorbesc cu cineva de la Vodafone sã mã lãmureascã despre aceastã campanie, dar sunt totalmente “inabordabili”. Chiar dacã îºi cer scuze la fiecare apel cã nu au operatori disponibili… Cu scuzele lor nu lãmurim problemele noastre legate de “bunele lor intenþii” de-a ne oferi GRATIS, chipurile, entertainment. Merci, dar în condiþiile date cred cã preferãm sã ne lipsim de entertainmentul purtând marca Vodafone România…
