Am simțit imboldul de a scrie câteva rânduri despre ciclul de învãțãturi ce vor fi transmise în urmãtoarele zile de cãtre Kentrul Rinpoche în București, în ideea de a-i lãmuri pe cei pe care îi cunosc (dar și pe cei pe care nu îi cunosc) și care au anumite confuzii sau nelãmuriri cu privire la învãțãturile despre Shambala și Kalachakra ce vor fi transmise.

Este important sã înțelegem, sã ne analizãm așteptãrile cu care venim înspre acest învãțãtor tradițional și învãțãtura sa.

Venim doar din curiozitate, fãrã a ști prea multe despre subiect, dintr-un imbold interior a cãrui motivație nu o putem identifica ?

Sau venim poate pentru cã știm anumite lucruri și vrem sã avem o confirmare a nivelului/științei acumulate anterior ?

Sau poate sperãm cã vom primi vre-o inițiere sau tehnicã secretã, super rapidã, care ne va face sã devenim super-oameni sau iluminați peste noapte ?

Este bine sã ne analizãm motivația cu care venim la aceste învãțãturi, pentru a putea beneficia cât mai mult de ele.

În primul rând, trebuie sã înțelegem cã este vorba despre budhism. Nu New Age, nu yoga, nu tantra, nu reiki, nu  ezoterism. Și cu atît mai puțin, creștinism. Sunt lucruri diferite și nu are sens sã faceți efortul de a participa la aceste învãțãturi cu ideea de a face corelații sau comparații cu diferite alte tradiții spirituale pe care nici voi nu le-ați parcurs pânã la final.

În al doilea rând, este vorba despre un sistem filosofic și spiritual complet, capabil sã rãspundã tuturor întrebãrilor fundamentale, nu doar un ansamblu de tehnici sau ritualuri.

Tocmai din acest motiv, cei ce cred cã pot veni cãtre acest gen de învãțãturi pentru a “ciuguli” câteva grãunțe de înțelepciune pentru a le adãuga la sacul pestriț al tehnicilor și metodelor învãțate în alte locuri, vor rata exact esența acestor învãțãturi.

Sistemul Kalachakra de pe linia Jonang este unul dintre cele mai bine pãstrate învãțãturi autentice din Tibet, iar o componentã indispensabilã a acestei învãțãturi este cea despre Shambala.

Consider cã atitudinea cu care trebuie sã participãm la aceste învãțãturi trebuie sã fie una de minte deschisã, de ascultare lucidã, atentã, în care trebuie sã fim în permanențã atenți la mesajul transmis de Rinpoche, fãrã a lãsa ca propria minte sã intervinã, fãcând analogii sau comparații cu aspectele pe care le cunoșteam anterior. Putem face acest lucru dupã. Însã în cursul transmiterii învãțãturilor, trebuie sã ne “golim ceașca”, precum în parabola zen, adicã sã avem o minte liberã de preconcepții, pentru a putea primi ceea ce se transmite.

Vorbim aici de un efort fãcut benevol, cu bunã credințã, de a înțelege și asimila mental și spiritual o altã culturã, complet diferitã de tot ceea ce am cunoscut anterior, fãrã a cãdea în capcana facilã a echivalãrii noțiunilor și conceptelor prezentate, cu unele pe care considerãm în mod eronat cã le deținem deja. Deci, regula de bazã ar fi sã nu presupunem nimic, mai bine întrebãm dacã nu înțelegem sau nu știm.

De asemenea, este bine sã nu operãm cu concepte strãine de budhism. Acest lucru poate fi greu sau de-a dreptul imposibil, mai ales dacã nu cunoaștem nimic sau aproape nimic despre budhism. În acest caz, ar fi bine sã citim ceva, un minim despre sistemul budhist (povestea lui Budha, cele 4 nobile adevãruri mãcar), pentru a avea o bazã de pornire în aceastã comunicare de ordin spiritual cu Rinpoche. Altfel, tot acest demers va fi din start sortit eșecului, sau în cel mai bun caz vom pleca cu falsa impresie cã am înțeles ceva, pe baza propriilor presupuneri și analogii cu informațiile din alte sisteme.

În special budhismul tibetan dã dovadã de o exigențã deosebitã când vine vorba despre bazele sistemului de gândire budhist. Tibetanii sunt oameni cu care natura nu a fost prea darnicã. Asprimea muntelui, tãcerea și solitudinea Tibetului i-a fãcut sã se dezvolte mai mult în interior, decât ritualic, în exterior, cum este cazul budhiștilor theravada. Budhiștii tibetani au dezvoltat o adevãratã științã, extrem de exactã, a antrenamentului minții, cu etape și jaloane extrem de precise, ce au ca scop final obținerea Naturii de Budha.

Contrar așteptãrilor occidentale, calea nu începe neapãrat cu A FACE ceva anume, cât A ÎNȚELEGE și a schimba anumite atitudini mentale greșite, generatoare de suferințã.

Acesta este de altfel principalul obstacol în calea începãtorului în studiul budhismului, care percepe aceastã “introducere” în bazele budhismului ca pe un ABC ne-necesar, inutil, chiar plictisitor.

În realitate, fãrã acest ABC, înțelegerea corectã nu apare și orice demers este din start, destinat eșecului.

Tocmai din acest motiv, atitudinea cu care trebuie sã participãm la aceste învãțãturi trebuie sã fie una purã, precum cea a copiilor. Fãrã orgolii, fãrã pretenții de mari cunoscãtori. Cãci dacã am fi în realitate ceea ce noi afirmãm în sinea noastrã cã suntem, nu am veni la aceste învãțãturi, nu am avea nevoie de ele, cãci mulți dintre noi avem zeci de ani de practicã yoga în spate, nu-i așa ?!

Trebuie sã recunoaștem deci impasul spiritual, fundãtura în care ne aflãm, pentru a putea – dacã nu renunța la calea ineficientã pe care am urmat-o pânã acum – din punct de veder al atingerii țelului final (fãrã a nega eficiența parțialã a tehnicilor yoghine asimilate), mãcar separarea, compartimentarea mentalã a aspectelor anterior învãțate – și a experiențelor dobândite cu alte ocazii – fațã de ceea ce ni se oferã conform învãțãturii Kalachakra.

Asta nu înseamnã sã negãm ceea ce am învãțat, trãit sau experimentat anterior, ci doar SÃ NU AMESTECÃM aceste lucruri cu ceea ce suntem pe cale sã începem acum.

De altfel, acesta este cel mai dificil test al unui învãțãcel: acela de a-și stãpâni mintea, de a o controla sã nu proiecteze concepte și idei peste ceea ce primește nou.

Aceasta este o provocare nu doar pentru cei nou veniți în budhism, ci chiar și pentru practicanții occidentali experimentați. Cãci bagajul nostru cultural, formația noastrã intelectualã ne îndeamnã sã cãutãm un numitor comun tuturor lucrurilor, chiar și acolo unde acesta în realitate nu existã.

Personal, vã îndemn sã veniți la aceste învãțãturi, dacã nu pentru a intra pe aceastã cale, mãcar pentru a vã edifica ce înseamnã cu adevãrat o tradiție spiritualã autenticã. Vã garantez cã veți cunoaște un învãțãtor deosebit, un om simplu, de o moralitate exemplarã, un adevãrat deținãtor al unei transmisii spirituale originare, neântrerupte, ce a dat și dã ca roade multe exemple de practicanți ce au realizat și realizeazã rigpa, Starea Naturalã a Minții Iluminate, Natura de Budha.

]]>

CategoryUncategorized
Write a comment:

Your email address will not be published.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer