TVR 1 difuzeazã, în premierã, documentarul în ºase episoade Cel ce gândeºte altfel, al regizorului Cornel Mihalache. Manipulare, dictaturã, valori naþionale, meditaþie transcendentalã, prezenþa în societatea româneascã a organizaþiei MISA sunt temele abordate în seria documentarã ce poate fi urmãritã din 18 ianuarie, timp de trei sãptãmâni, marþi ºi miercuri searã (18, 19, 25, 26 ianuarie, respectiv 1 ºi 2 februarie), de la ora 21.00, la TVR 1.
„Dacã I.L.Caragiale ar scrie sinopsisul acestui documentar, ar suna aºa: trãdare – libertate- securitate – meditaþie transcendentalã – revoluþie – constituþie – revista Pentru Patrie – legionari roºii – comuniºti verzi – manipulare – portretul gurului – istorie – fals – iubire – „Deºteaptã-te, române!” – MISA – muºte – popi – cucoane – mateloþi – impiegaþi – pensionari – suprimaþi – popor – erotism – adevãr – yoga – partid – pornografie – mântuitori – dosare – excludere – lume, lume, lume – Crizã teribilã, monºer!”, spune Cornel Mihalache, realizatorul acestui documentar.
În fapt, documentarul lui Cornel Mihalache vorbeºte despre poveºtile unor oameni ale cãror drumuri se intersecteazã uneori cu momente de istorie, cu întâmplãri faste sau nu, cu crize ºi rãsturnãri, nu doar de situaþie. În primele douã episoade, documentarul vorbeºte despre manipulare ºi dictaturã ºi despre valori naþionale. „Cel ce gândeºte altfel poate fi, la un moment dat, revoluþionar. Societatea nu acceptã însã uºor o schimbare. Dar schimbarea doritã e realã sau nu? Realitatea nu este întotdeauna ceea ce vedem, mai ales la televizor. Istoria poate fi uºor manipulatã, iar memoria colectivã nu se face din manuale“, este de pãrere regizorul. Episoadele 3 ºi 4 sunt despre ce a însemnat „scandalul meditaþiei transcendentale” în anul 1982 ºi cum se vede el astãzi, dupã 30 de ani. Iar prezenþa în societatea româneascã a organizaþiei MISA este subiectul ultimelor douã episoade ale documentarului Cel ce gândeºte altfel.
preluare de pe TVRComentariu rapcea.ro
Am vizionat jumãtate din primul episod (în reluare, pe PBX). Mi-a fost suficient ca sã îmi fac o pãrere. Regizorul acestui documentar nu face un demers istoric (informativ) cum afirmã, ci pornește de la o axiomã (un adevãr ce nu mai trebuie demonstrat – în opinia lui – dar pe care totuși cautã sã îl demonstreze cu acest film): aceea cã CINE DEȚINE PUTEREA, RESCRIE ISTORIA. Cã toți liderii politici, vechi și noi, de dreapta sau de stânga, au avut același discurs populist, lipsit de conținut.
AICI îl contrazic eu pe autorul acestui film !!! A pune semnul egalitãții între personalitãți politice și ideologii diferite, doar pe baza asemãnãrii aparente a conținutului formal al mesajului de tribunã este – dacã nu o abilã manipulare, cel puțin o gravã eroare.
Nu poți pune semnul egalitãții între tineretul legionar și liderul sãu, Corneliu Zelea Codreanu, care s-au ridicat de la zero, prin exemplul personal și jertfa de muncã și de viațã (realã) pentru ideea unei Românii ”mai mândrã ca soarele de pe cer”, și cuvintele calpe ale lui Ceaușescu, liderul unei ideologii criminale adusã și impusã cu forța poporului român de cãtre tancurile rusești, despre un tineret care a fãcut ”sacrificii” pe șantierele Patriei cu de-a sila, despre lupta îmbuibatã a ”tovarãșului”, care a devenit moșierul unei țãri întregi, cu vile, WC-uri și robinete de aur la baie. Codreanu nu a avut așa ceva. Și nici Horia Sima.
A trece peste conținutul sufletesc, peste inteționalitatea realã, mobilul ce animeazã din spatele cuvintelor, nu este decât o dovadã de superficialitate (în cel mai bun caz), sau de rea credințã, de dorințã de manipulare și rescriere a istoriei.
Nu mã îndoiesc de sinceritatea celor care îl aclamau pe Codreanu sau pe Sima, de asemeni și a unei pãrți a tinerilor care scandau în sala unde vorbea Ceaușescu de la tribunã (”Vom munci și vom lupta, țara o vom apãra”). Naționalismul și iubirea de patrie sunt semntimente și emoții firești, naturale, care pot fi emulate sub orice curent politic. Problema este cu privire la ideologie. A pune semnul egalitãții între monarhism, comunism și legionarism denotã o încercare de a demola mituri istorice, de a pune semnul egalitãții între titani și pigmei, între martiri și tirani, a relativiza repere istorice și morale care ne dau specificul nostru ca popor. Care ne fac ceea ce suntem. Români, NAȚIONALITI ROMÂNI.
Eu cred cã aceasta a fost intenția subversivã care a stat la baza producerii și difuzãrii acestui documentar.
Știu cât de mult se muncește la un astfel de documentar și tocmai de aceea îmi este greu sã critic munca altcuiva (chiar dacã a fost ”gras” retribuitã din banii noștrii, nu-i așa !?). Totuși nu pot sã tac, atunci când anumite bariere sunt depãșite, când edificiul național este erodat de astfel de producții pe care eu le-aș plasa în categoria materialelor DEZ-INFORMATIVE.
De ce nu vorbește domnul regizor în filmul sãu despre modul în care libertatea de gandire,si de exprimare este incalcata,in cazul scriitorului roman din Basarabia Paul Goma: (lobby-ul israelului in fata unor tari ca Romania si Rep.Moldova au facut ca acest scriitor talentat Goma,sa nu fie binevenit in tara de origine: Romania intregita,pana la Nistru).
Chiar dacã aceste lucruri se întâmplã în Ierusalim, DAR LA ELE PARTICIPÃ VORBITORI DIN ROMANIA (ajung chiar la a VIII-a sesiune, creeazã ”adevãruri istorice de netãgãduit”, pe care nu mai are nimeni curajul sã le conteste, cum ar fi Holocaustul evreilor din România), și de care regizori ”curajoși” precum este Cornel Mihalache nu se ating nici sã îi pici cu cearã. Poate din cauzã cã, vorba aceea, ”corb la corb nu își scoate ochii” !? Shalom, tinere regizor !]]>