Romania este singura tara din Europa care nu a facut nicio notificare catre UE pentru instituirea de restrictii la cumpararea terenurilor de catre straini. Rezultatul – 40% din suprafata arabila a tarii de 10 mil. de hectare este acum detinuta de straini cu acte sau fara. La aceasta suprafata se mai adauga alte cateva milioane de hectare detinute de arendasi straini care au drept de preemptiune la cumparare. Plus cateva milioane de hectare de padure. De mentionat ca romanii nu detin nici macar un hectar de teren arabil in vreo tara UE, potrivit datelor confederatiilor de agricultori. Tratatele de aderare, incheiate de tarile UE lasa la latitudinea fiecarei tari problematica vanzarii terenurilor catre straini, acesta fiind una care tine de siguranta alimentara a fiecarui stat. Cu alte cuvinte, problematica vanzarii terenurilor este una nationala, nu una comunitara. Tarile UE care au refuzat sa-si liberalizeze piata funciara si au notificat UE in consecinta nu au primit nicio sanctiune. In tratatul de aderare la UE incheiat de Romania se precizeaza ca terenul arabil este un “capital”, in vreme ce tari precum Ungaria, de exemplu, au precizat in taratul de aderare ca terenurile sunt “bun national”. Tratatul de aderare a fost “negociat” cu UE in anul 2004, in timpul mandatului premierului Adrian Nastase. Negocierile au fost purtate de o delegatie condusa de ministrul de Finante de atunci, Mihai Tanasescu. Din echipa de negociere a facut parte si actualul ministru al Agriculturii, Daniel Constantin. ROMANIA: Romania este singura tara din Uniunea Europeana care nu a facut nicio notificare cu privire la vanzarea terenurilor catre straini, in vreme ce toate celelalte tari au notificat UE cu privire la interdictiile aplicate. In Romania, persoanele juridice straine nu au niciul fel de restrictie la cumpararea de teren arabil si paduri, iar singura restrictie aplicata persoanelor fizice este preeptiunea vecinilor de lot la cumpararea terenului scos la vanzare. De asemenea, pot cumpara teren in Romania si apatrizii sau cetatenii non-UE daca au domiciul la momentul achizitiei intr-unul din statele UE. Pana in prezent strainii detin cu acte, potrivit datelor APIA, 800.000 de hectare de teren arabil. In total, strainii detin cu acte sau neintabulate aproximativ 4 milioane de hectare de teren arabil, respectiv 40% din suprafata arabila a tarii. La acesta suprafata se adauga mai multe milioane de hectare de paduri aflate in proprietatea strainilor. Daca polonezii au stabilit distanta de la granite pana la care se poate face cumpararea de teren de catre straini la 150 de km, la noi aceasta cu greu s-a majorat de la 10 km la 20 km doar la presiunile Ministerului Apararii Nationale. POLONIA: trebuie sa faci dovada ca ai rezidenta timp de 12 ani in tara pentru a putea cumpara teren arabil. Polonia a limitat cumpãrarea terenurilor la 150 de kilometri de graniþã. BULGARIA: Parlamentul a votat pentru extinderea pânã în 2020 a interdicþiei de vânzare de terenuri agricole cãtre strãini. Comisia Europeanã a avertizat cã aceasta reprezintã o încãlcare a angajamentelor internaþionale ale Bulgariei ºi cã Sofia ar putea fi pasibilã de sancþiuni financiare. În perspectiva aderãrii la UE în 2007, Bulgaria a modificat Constituþia, ridicând interdicþia impusã strãinilor de a achiziþiona terenuri agricole. Un moratoriu care expirã la 1 ianuarie 2014 a fost totuºi introdus ºi parlamentarii au decis sã-l prelungeascã pânã la 1 ianuarie 2020. UCRAINA: Parlamentul ucrainean a decis, în noiembrie 2012, prelungirea interdicþiei asupra vânzãrii terenurilor agricole pânã la 1 ianuarie 2016. Ucraina are o suprafaþã agricolã de 41,6 milioane de hectare, din care terenul arabil reprezintã 32,48 milioane de hectare. Aproximativ ºapte milioane de loturi sunt deþinute de persoane fizice. Interdicþia asupra vânzãrii de terenuri agricole în Ucraina existã din 1996 ºi urma sã expire la 1 ianuarie 2013. UNGARIA: noile norme europene privind vânzarea fãrã restricþii a terenurilor agricole ar trebui sã fie aplicate începând cu data de 15 iunie 2014, însã Guvernul ungar încearcã sã-ºi protejeze terenurile agricole prin câteva mãsuri drastice. Astfel, persoanele din Ungaria despre care se constatã cã sunt implicate în vânzarea de teren agricol ungar cãtre strãini vor fi pasibile de pânã la cinci ani de închisoare. “Terenurile agricole ungare vor fi deþinute de unguri”, a afirmat ºi primul ministru Viktor Orban, dupã semnarea unui acord, la Budapesta, cu ºeful Camerei agricole ungare. Guvernul ungar a decis, încã din luna aprilie, sã ofere spre concesionare 200 de mii de hectare de teren arabil cãtre agricultori, în cadrul unui nou program care se aplicã parcelelor de teren care sunt în prezent închiriate prin contracte ce expirã pânã la 31 mai 2017. Scopul programului este consolidarea fermelor de familie, precum ºi a celor mici ºi mijlocii. Ungaria intenþioneazã sã reducã ponderea fermelor mari la 20 la sutã din terenul arabil total, faþã de 50 la sutã în prezent. Prin aceste mãsuri, legislaþia ungarã încearcã sã apere agricultura de speculaþii ºi de “capital strãin”. Se considerã cã pânã la un milion de hectare de teren agricol din Ungaria au fost vândute deja în mod disimulat unor strãini, menþioneazã publicaþia MTI. ESTONIA: Guvernul Estonian a facut notificare catre UE, iar acum a scos un draft de lege care prevede ca nu poti cumpara teren decat daca esti cetatean estonian. GERMANIA: nu poti cumpara teren decat daca faci parte din economia Germaniei, adica, daca faci dovada ca platesti taxe acolo. Germania face apel la un instrumentar sofisticat de protectie a propriilor agricultori si a resurselor funciare nationale – instrumente juridice de preemptiune a colectivitatii locale in favoarea interesului public, legislatie nationala, dublata de regulamente locale, instrumente fiscale, instrumente structurale de amenajare funciara publica, instrumente financiare. FRANTA: legislatia prevede cã proprietarul nu poate face ce vrea pe terenul aflat in proprietatea sa, pentru cã acesta face parte din patrimoniul naþional. Franta face apel la un instrumentar sofisticat de protectie a propriilor agricultori si a resurselor funciare nationale – instrumente juridice de preemptiune a colectivitatii locale in favoarea interesului public, instrumente fiscale, instrumente structurale de amenajare funciara publica, instrumente financiare. In Franta, nu mai putin de cinci ministere trebuie sa-si dea acordul pentru incheierea unei tranzactii funciare. Dupa obtinearea acordului de la autoritatile central urmeaza aceeasi procedura pentru obtinerea acordului autoritatilor locale. Practic, toate aceste masuri fac imposibila vanzarea terenurilor catre straini. sursa: badpolitics.ro]]>

Write a comment:

Your email address will not be published.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer