Istoricul Petru Maior, în prefaþa cãrþii sale Istoria bisericii românilor, tipãritã la Buda, în 1813, scrie : Din pruncie am auzit bucuros pe bãtrâni, când grãiau despre lucruri vechi ale bisericii ºi ale vlãdicilor, în tinereþele sale vãzute sau ºi de la pãrinþii lor auzite. Dupã aceea înadins cercam sã aflu de acest feliu de bãrbaþi vechi de zile ºi însumi le dam ocazie (prilej) a vorbi despre lucruri de demult. Tocmai în protopopiatul mieu, în sat Ibãneºti, am avut un preot de acest feliu, anume Ursu, carele în anul 1786, când s-a mutat din lumea aceasta, plinise 118 ani de vârstã. Cu carele cu atâta mai mare plãcere aveam a cuvânta, cã pânã la capãtul vieþii sale mintea a avut nesmintitã, memoria nescãzutã ºi toate simþurile întregi. Numai picioarele îi cam slãbise ºi sprâncenele îi acopereau ochii.
Într-o anchetã fãcutã în Bihor, în noiembrie 1619, se ascultã, sub jurãmânt, peste 20 de martori þãrani români din satele Cãrpinet Leheceni, Sãliºte, Ceriºcior, Sohodul ºi Cãlugãrali care sunt toþi bãtrâni de 100 de ani.
Din vremea guvernãrii generalului Marcy se menþioneazã, în Banat, un oarecare Ciortan Petruþi (Czartan Petracz), care a murit la 1724, în oraºul Caransebeº, în vârstã de 185 de ani. în acel timp, fiul sãu din a treia cãsãtorie avea 90 de ani.
În mãnãstirea Kukus din Cehoslovacia se aflã o picturã în ulei care reprezintã un bãrbat ºi o femeie, foarte bãtrâni. Pictura are urmãtoarea inscripþie în limba germanã : Iovas Rovin, de 172, ºi soþia sa Sara, de 164 ani, de rit grecesc, cãsãtoriþi de 147 de ani, amândoi nãscuþi ºi domiciliaþi în Kodo(c), din districtul Caransebeºului, cu copii adevãraþi, 2 bãieþi 3 fete încã în viaþã, cel mai tânãr bãiat de 116 ani, ºi acesta are 2 strãnepoþi unul de 35 de ani ºi altul de 27 de ani ; zugrãvit în 25 august 1728. În anul 1731, amândoi erau încã în viaþã. În mai 1912, am vãzut personal, în cabinetul medicului dr. Virgil Budinþian din Caransebeº alte douã tablouri, care înfãþiºau pe cei doi soþi în port naþional bãnãþean. Pictura aparþinea altui pictor german, care reda pe scurt în limba germanã, biografia celor douã personaje, dar întrucâtva deosebitã de aceea existentã la Kukus. Sara a trãit mult timp dupã moartea soþului ei *.
În 1759, are loc o mare anchetã pentru dovedirea notabilitãþii familiei Popa, din satul Poiana (judeþul Hunedoara), contestatã fãrã temei de nobilul maghiar Nicolae Csiszár. Sunt ascultaþi, cu aceastã ocazie, 54 de martori, între care cel din urmã e bãtrânul Giurgiu Toader, în vârstã de 150 de ani, din satul Voia, care spune :
Cum sã nu fi cunoscut pe rãposatul popa ªtefan, care mie mi-ar fi putut fi copil, fiindcã eu sunt un om aºa de bãtrân, cã pe vremea când, sub imperiul turcesc, s-a introdus în Transilvania darea pe porþi, eu eram atunci deja gospodar cu casã cu fum ºi am dat eu însumi dare dupã poartã ; cu atât mai sigur a dat popa ªtefan. Pe fiul sãu, Avram, l-am cunoscut foarte bine ºi pe tata lui popa ªtefan, pe popa Luca, l-am cunoscut foarte bine, fiindcã am trãit împreunã în mare prietenie. Din mulþi copii ai lui popa Luca, unul Ioan s-a aºezat ca preot în Bobîlna ºi fiul acestuia, Atanasie, nouã românilor din Transilvania ni s-a pus episcop. Am înþeles cã mergând odatã acest episcop la Viena a adus o astfel de diplomã de nobil pentru popa ªtefan (unchiul sãu) ºi fiul sãu Avram, ca atât el, cît ºi copiii sãi, sã fie scutiþi de orice poveri. (De fapt, diploma latinã e din 10 martie 1701, când Atanasie era în realitate la Viena). Nu ºtiu dacã unii sau alþii din aceºtia aveau iobagi, dar destul cã, de când îmi amintesc, ei n-au dat sau plãtit la cineva ceva, nici slujbã ca iobagi n-au fãcut. Începând cu popa Luca, din fiu în fiu, au fost toþi preoþi, stând pe pãmântul bisericesc din Poianã.
Deci la vârsta de 150 de ani, moº Toader din Voia, iobagul nobilului Valentin Buda, da informaþii, care se pot confirma ºi prin alte dovezi istorice.
Exista un þãran din pãrþile Nãsãudului, Tãnase Todoran a lui Dãnilã, din satul Bicigiu. Împlinise 120 de ani când, la 10 mai 1763, pe platoul Mocirla de lângã satul Salva, în prezenþa generalului Buccow a episcopului din Blaj, Petru Pavel Aron ºi a celor douã batalioane de infanterie ºi 8 companii de cavalerie, chemate sã depunã jurãmântul ostãºesc are tãria ºi curajul sã grãiascã :
De doi ani suntem cãtane, adecã grãniþeri, ºi carte n-am cãpãtat de la înãlþata împãrãteasã, cã suntem oameni liberi. Ne-am scris iobagi, dãm dare, facem slujbe cãtãneºti, copiii noºtri vor merge pânã la marginea pãmântului sã-ºi verse sângele, dar pentru ce ? Ca sã fim robi, sã nu avem nici un drept, copiii noºtri sã fie tot proºti, or vor învãþa ceva or ba ? Aºa nu vom purta armele, ca ºi sfânta lege sã ne-o ciufuluiascã tisturile. Jos cu armele ! Alungaþi afarã pãgânii din hotarele noastre ! Auziþi, creºtini români numai vom sluji, când vom vedea carte de la înãlþata împãrãteasã, unde-s întãrite drepturile noastre ; pânã atunci nu, o datã cu capul ! Ce dã gubernia ºi cancelaria din Beciu e nimica : îs minciuni goale de azi pânã mâine.
Ca urmare a acestei cuvântãri, generalul Buccow ºi episcopul Aron pãrãsesc în grabã adunarea. Bãtrânul Todoran, acuzat de instigaþie, a primit cumplitã pedeapsã : el a fost ucis, tras pe roatã, iar alþi câþiva þãrani au fost spânzuraþi pentru cã au cutezat sã cearã drepturi ºi libertate pentru neamul lor oropsit.

